Jak nenaletět podvodníkovi při umístění reklamy

Jak si vybrat, kde umístit svou on-line reklamu, aby to mělo smysl? Možná už se Vám stalo, že Vás někdo kontaktoval: „Na stránkách těch a těch máme prostor pro Vaše zviditelnění. Bude to stát nechutný prachy, ale určitě to uvidí spousta lidí.“

Jak nenaletět podvodníkovi?

Vždy přemýšlejte, jestli stránka, která Vám to nabízí doopravdy má nějakou spojitost s Vaším podnikáním. Na stránkách o podprsenkách asi nebudete mít reklamu na prodej bytu :) Tedy relevantnost pro Vaše potenciální zákazníky. Dále uvažujte o tom, kolik lidí tam doopravdy chodí. Chtějte vidět vždy počítadlo třetích stran, třeba Google Analytics. Nikdy nevěřte číslům, která Vám říkají bez důkazu, nikdy nevěřte počítadlu, které si sami naprogramovali. A počítadlo od Toplistu se svého času dalo velmi snadno oklamat, tak na něj opatrně. (Tak, že se zobrazilo stejné počítadlo na více různých stránkách, a počítadlo je sčítalo všechny dohromady.)

Pozn.: U Google Analytics se dá zobrazit počet zobrazení konkrétní podstránky. Chtějte vědět toto číslo, pokud se máte zobrazit jen na této podstránce.

Počítadlo ukazuje vysoké cifry, ale Vám se to nějak nezdá?

Chtějte vědět, jakým způsobem se na stránky lidé dostávají (to se dá zjistit třeba z Google Analytics). Ale je možné, že tyto informace dostupné nemají. Už to je znakem jisté neprofesionality… Ale dobrá, zeptejte se, co všechno dělají, aby je lidé viděli. I z odpovědi se můžete ujistit, že Vás chtějí napálit ;) Žádné stránky nikdy nejsou navštěvovány jen tak. Pokud doména neměla předchozího vlastníka, nevěřte ani tomu, že získali návštěvnost na základě koupi dobré domény. Pokud Vám budou povídat něco o příchodu z vyhledávače, opět se to dá ověřit. Na stránkách Xranku můžete ověřit ranky (hodnocení) vyhledávačů (dnes už bohužel jen Seznam). Ale i na základě tohoto čísla, když jej srovnáte s konkurencí, si můžete udělat obrázek, jestli mohli doopravdy získat takovou návštěvnost z vyhledávače. (Samozřejmě srovnávat je třeba srovnatelné, tedy třeba podobné články)

Spousta stránek na nás odkazuje, lidé chodí odsud

I toto se dnes dá ověřit například pomocí Majestic SEO. (Tady by bylo fér podotknout, že se tam nezobrazí zdaleka vše, ale spíše ti významnější a dohledatelní. Tedy pravděpodobně ne odkazy v diskusích s nutností přihlásit se.) Program dokonce rozlišuje i odkazy důvěryhodné, nebo pouze místa kam vložit odkaz (katalogový list). Pokud má pouze velké množství registrací v katalogových listech, pravděpodobně se nezobrazuje na místech, odkud by na ně někdo klikl. Takže tomu moc nevěřte :)

Přemýšlejte o způsobu umístění Vašeho odkazu

Bude mít Váš odkaz nějaké speciální postavení, nebo bude mezi 50 dalšími stejného druhu? I toto by měl být jeden z rozhodujících faktorů, jestli se reklama vyplatí. Samozřejmě vše je nakonec třeba zvážit individuálně. Někde se vyplatí i být zobrazen mezi 50 dalšími.